
Bedrijfsstrateeg
Diensten van Ollam
Strategie
Om bij te blijven in snel veranderende markten is het broodnodig om je strategie up to date te houden. Want bijziendheid ligt op de loer, doen wat je deed leidt tot achterstand. En achterstand leidt tot meer dan stilstand. Het heeft ook effect op de wil van klanten en medewerkers om aangehaakt te blijven bij je bedrijf en merk. Laat je door mij challengen op je strategie!
Organisatorische verandering
Veranderen wordt vaak gezien als iets met een kop en een staart. Maar vergis je niet, verandering is een continu proces. Geen revolutie maar evolutie. Het belangrijkste wat je als organisatie moet leren is het begeleiden van je interne en externe omgeving in deze nieuwe realiteit door duidelijk te communiceren, tractie te veroorzaken en ruimte te geven voor feedback.
Technologie als veranderinstrument
Technologie kan helpen om inzichten te creëren, snelheid te verhogen, capaciteit te vergroten en nieuwe businessmodellen mogelijk te maken. Durf te veranderen om je voor te bereiden op een volgende groeifase. Maar technologie kan net zo gemakkelijk een blok aan je been worden als je geen heldere keuzes maakt, of überhaupt geen keuzes maakt. Uiteindelijk is technologie ook een stuurinstrument om verandering in beweging te brengen. Zowel op gebied van propositie als procesvoering.
Conceptontwikkeling
Op zoek naar nieuwe markten voor jouw product of op zoek naar nieuwe producten die perfect in jouw markt en distributie passen? Soms moet je dwarsdenken om nieuwe verbanden te zien. Het ontwikkelen van nieuwe concepten draait daarom meer om creativiteit dan om kennis en feiten, die blokkeren vaak omdat er dominante logica in zit. Dominante logica werkt als een zelfgecreëerd filter volgens Menno Lanting, hetgeen kan leiden tot tunnelvisie.
“We’re here to put a dent in the universe. Otherwise why else even be here?”
Steve Jobs, Founder & CEO Apple