De uitdaging

Hoe bouw je een succesvol model in een markt waarin de resources steeds beperkter worden en waar de diensten niet gewaardeerd worden voor wat ze waard zijn. Dagelijks onderhoud aan vastgoed is een laag complexe hoog volume markt waarin veel schakels zorgen voor vertraging, verstoring en kostenopdrijving.

Het omdenken van klassiek organiseren naar marktleidend platform denken

Het begon allemaal met een getekend A4-tje waarop de complexiteit van de keten werd gereduceerd naar een cloudoplossing. Zonder rekening te houden met alle beperkingen die het met zich mee zou kunnen brengen werd een visie helder op welke wijze de keten verkort kon worden.

Met als gevolg dat de klanttevredenheid omhoog schoot, het inzicht (data) sterk verbeterde en de kosten voorspelbaar en beheersbaar werden.

Tevens is er een groot duurzaam effect omdat het aantal gereden kilometers door monteursbussen drastisch is verminderd doordat de routes worden geoptimaliseerd en de planningen op elkaar aansluiten.

> 50.000

meldingen per jaar

Meldingen via een app omgeving waarin een bewoner binnen drie minuten een melding kan maken van een storing in zijn woning en vervolgens een geplande afspraak in zijn agenda heeft staan.

>90%

stijging in klanttevredenheid

Doordat er directe feedback is op de storing en de planning heeft een bewoner volledige controle over een melding. Deze helderheid heeft enorme impact gehad op de klanttevredenheid.

10+

Awards voor customer experience

De platformisering van het proces heeft geresulteerd in meerdere bronzen, zilveren en gouden awards op het gebied van klantbeleving, zowel nationaal als internationaal.

Het proces

Ziezodan is werkelijk vanaf de grond opgebouwd zowel qua idee als qua techniek en proces. Om tot een heldere investeringskeuze te komen zijn er meerder plannen gemaakt. Pas toen de seinen voor al deze plannen op groen stonden is er besloten om werkelijk te gaan ontwikkelen.

  • Strategisch plan

  • Business plan

  • Technisch plan

  • Financieel plan

Belangrijk in dit proces was om altijd outside in te denken in plaats van inside out. Het risico bestaat dat je erg overtuigd raakt van je eigen idee waardoor je de waarde van de oplossing overschat. Die wordt uiteindelijk niet door jou maar door de markt bepaald.

Dit is een van de meest voorkomende inschattingsfouten. Het vraagt van jou dat je afstand neemt van je eigen oplossing en deze projecteert tussen de reeds bestaande oplossingen in de markt en dan een eerlijke afweging maakt van de toegevoegde en onderscheidende waarde.

Je zult niet de eerste zijn die veel geld investeert in innovatie maar en uiteindelijk niet het rendement er uit haalt. Een positief kritische houding met een oplossingsgerichte benadering houdt je scherp.

Samenvatting van de rol van Ollam

Ziezodan is onderdeel van ADG (www.adg.nl). Awardwinning, distuptieve scale up in het vastgoedonderhoud. Ziezodan is een platform voor technisch onderhoud aan vastgoed. Ziezodan levert niet alleen software maar een volledig geoutsourcete dienstverlening. Inclusief eigen klantcontact center, aansturing van onderhoudsparijen en beheer en ontwikkeling van datagedreven dashboarding.

Founder en algemeen directeur

Ik heb Ziezodan ontwikkeld op basis van een visie, vanaf een tekening naar een volledig disruptief bedrijf met 12 eigen medewerkers, 10 externe medewerkers en een omzet van meerdere miljoenen. Klanten zijn oa grote pensioenbeleggers, vastgoedbeheerders en woningcorporaties.

2016-2022

  • Founder van het bedrijf/platform
  • Ontwikkeling van businessmodel, concept en technisch platform (Mendix Low Code, Ortec, Qlik, Chatbot)
  • Ontwikkeling van naam, huisstijl, marketingcampagnes
  • Uitgebreid stakeholdermanagement
  • Ontwikkeling van datamodel als drijvende kracht van de doorontwikkeling
  • Naar de markt brengen van het bedrijf (huidige contractwaarde €10 mio+)

Let’s Make Things Happen

Michiel Pot

Bedrijfsstrateeg
Curabitur elementum cursus nulla.